Station Russel Square van de Londense metro

Ondergrondse spookstations en snoepgoed


De metro in Londen was de eerste ter wereld. Al in 1863 reden daar de eerste treinen over de Metropolitan Line. In de jaren tussen toen en nu is het aantal lijnen en stations explosief gegroeid. Met deze groei kwamen ook de geheimen en de ondergrondse spookstations, zoals British Museum en Down Street aan de Central Line. Zoiets kan alleen in Londen, dacht ik toen ik hier over las, maar het blijkt dat wij Nederlanders ook een portie spooktunnels en stations hebben binnen onze metronetwerken.

Rotterdam

Ik kwam namelijk per ongeluk informatie tegen over het nieuwe station van Rotterdam Lombardijen. Dit nieuwe station was onderdeel van de spoorverbreding tussen Rotterdam en Dordrecht aan het einde van de jaren negentig. In deze tijd was er al sprake van een eventuele metroverbinding tussen het Zuidplein en Ridderkerk. De ontwerpers zagen in dat het lastig zou worden om na de spoorverdubbeling nog een tunnel onder station Lombardijen aan te leggen voor deze nieuwe metrolijn. Daarom werd besloten om dit metrostation vast aan te leggen. Het nieuwe treinstation is inmiddels ruim vijfentwintig jaar in gebruik, de metro naar Ridderkerk rijdt nog steeds niet, maar onder station Rotterdam Lombardijen ligt wel tachtig meter ongebruikte metrotunnel.

Amsterdam

Toen ik nog wat verder ging zoeken kwam ik erachter dat onze hoofdstad ook niet vrij is van spooktunnels en spookstations. Toen de gemeente Amsterdam in de jaren zestig helemaal dol was op alle plannen om een metro aan te leggen, waren er naast de bestaande Oostlijn ook ideeën voor een metrolijn tussen Gaasperplas en Geuzenveld. Met deze plannen in het achterhoofd hebben de ontwerpers besloten om onder het metrostation van het Weesperplein een begin te maken van het gelijknamige station aan deze nooit aangelegde metrolijn. Vandaag de dag is er weinig meer van die plannen te zien, behalve in de lift. Daar is namelijk nog steeds een knop voor het niveau onder de Oostlijn beschikbaar. Deze knop kan helaas alleen met een sleutel bedient worden; anders was ik er zeker eens gaan kijken. De ruwe bouw van het spookstation onder het Weesperplein is na al die jaren helaas iet meer geschikt voor een toekomstige metrolijn.

Ook naast het centraal station van Amsterdam is een stuk verloren tunnelbuis te vinden. Toen de gemeente Amsterdam in de jaren negentig begon met de aanleg van IJburg met bijbehorende metrolijn, besefte de ontwerpers dat het met de uitbreiding van Amsterdam Centraal knap lastig zou worden om daar ooit nog een tunnel aan te leggen. Daarom werd er besloten om geen halve maatregelen te nemen en daar die tunnel aan te leggen die later voor een metrolijn gebruikt zou kunnen worden.

Met het afzwakken van de bouwplannen voor IJburg, verdween ook de behoefte aan een nieuwe metrolijn. In plaats daarvan is tramlijn 26 gaan rijden tussen het centraal station en IJburg. De lege tunnel ligt nog steeds ergens onder de achterkant van het station en gaat binnenkort misschien gebruikt worden als chocoladefabriek.

Spot op toekomstige spookstations

Nederland heeft dus inderdaad een bescheiden verzameling ondergrondse spooktunnels en stations. De gemeente Amsterdam vond het aantal echter niet genoeg en is daarom bezig één lange spooktunnel aan te leggen van Amsterdam Noord naar Amsterdam Zuid met spookstations als Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. De verwachting is dat dit project nooit af gaat komen.

Ideeën

Welk snoepgoed zou jij graag willen maken in één van deze spookstations of tussengelegen tunnelbuizen? ?