Ferry aan het werk in de radiostudio in Hilversum

Radio in de toekomst


Een paar weken geleden had ik een gesprek met één van de programmaleiders bij de lokale omroep van Nijmegen. Het ging over de installatie van DAB+, de digitalisering van de ether. Als radiozender kan je hiermee niet achterblijven. De kosten voor de apparatuur en installatie vielen me trouwens erg mee. Toch moest ik denken aan een stuk dat ik eerder schreef voor mijn studie, waarin ik mijn rol in het toekomstige medialandschap moest weergeven.

Radio in de moderne tijd

Het medialandschap verandert snel. Steeds meer media gebruiken een individuele benadering. De luisteraar van de radio bepaalt zelf welke muziek hij of zij wil horen via muziekdiensten zoals Spotify en Deezer, de filmliefhebber kan films gewoon vinden op YouTube en Netflix in plaats van op TV of in de bioscoop en een krantenwurm leest het belangrijkste nieuws allang niet meer op de voorpagina van de krant, maar bovenaan zijn of haar Facebook tijdlijn. Er vindt dus een verschuiving plaats!

Veel mediabedrijven spelen handig in op deze verschuiving. Tegen betaling kan je bij RTL alvast de nieuwe aflevering van je favoriete serie bekijken, op de websites van verschillende radiozenders is het mogelijk om extra interviews met artiesten te beluisteren en als je online commentaar geeft op het voorpaginanieuws, kunnen al je vrienden op Facebook dat lezen en er op reageren.

Deze verschuiving hoeft niet te betekenen dat de krant, radio en tv hun waarde verliezen. Als man van de radio ligt hier, voor mijn gevoel, juist een uitdaging. Hoe zorg ik ervoor dat mijn luisteraar naar mij blijft luisteren en niet een playlist met favoriete muziek aanzet? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Omdat radio al een secundair medium is, is de uitdaging alleen maar groter, maar niet onmogelijk.

De oplossing van deze uitdaging zal naar mijn idee gevonden moeten worden in de content. Technische verbeteringen, zoals DAB+ en interpersoonlijke communicatie via een mobiele app, zullen weliswaar belangrijk, maar niet doorslaggevend zijn. Het is de content die de doelgroep aanspreekt en waar radio zich mee kan onderscheiden van concurrerende media.

Ik denk dat de radio niet kapot te krijgen is. De vraag is wel in welke vorm het verder kan. Het aanbod wordt steeds groter en de consument steeds kritischer. Ik zie daar voor mij een rol in weggelegd.

Lees ook: