Ferry staat met zijn geleidehond en handen vol tassen te pinnen bij een geldautomaat

Blind pinnen


Zelf ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied natuurlijk. Ik gebruik altijd het puntje op de vijf. De één zit daar altijd linksboven, de drie rechtsboven en ga zo maar door. De akkoordknop zit altijd rechtsonder en daarboven zit de correctietoets. Dit werkt allemaal geweldig als ik betaal bij een kassa, maar de echte uitdaging begint pas als ik geld wil opnemen. Probeer dat maar eens met je ogen dicht te doen…

Een mevrouw achter de kassa van de supermarkt vroeg mij laatst: ‘Hoe pint een blind persoon?’ Op zichzelf een interessante vraag. Het antwoord verschilt per persoon denk ik. Meestal pin ik bij de ING of de Rabobank. De menu’s van deze twee automaten heb ik namelijk uit mijn hoofd geleerd. Dan moet er alleen niks fout gaan. Een melding bij een automaat die buiten gebruik is, een tekort aan bankbiljetten of een ontoereikend saldo (hu, hum); het zijn voor mij onleesbare berichten. Op hoop van zegen dan maar, al is er goed nieuws: de Oogvereniging werkt aan een oplossing.

Op kleine schaal zijn er al een paar ideeën uitgevoerd. Zo bestaan er pinautomaten waar de gebruiker via een telefoonhoorn instructies krijgt. Ditzelfde is ook geprobeerd met een 3,5 mm jack plug. Het nadeel van deze oplossingen is dat ze te gevoelig zijn voor schade. De enkele automaten die met zo een hoorn zijn uitgerust, staan daarom binnen. Een derde oplossing, die nooit uitgeprobeerd is, is om alles hardop te laten voorlezen. Ik, en ik geloof velen met mij, zitten daar niet op te wachten.

Eigenlijk bestaat de beste oplossing al. Als ik bij de NS een kaartje wil kopen of mijn chipkaart op wil laden bij een station zonder Tickets & Service, kan ik bellen met de serviceafdeling. Het telefoonnummer daarvan staat, net als een uniek nummer, in reliëf en braille op de kaartautomaat. Het unieke nummer geef ik dan, samen met de naam van het station waar ik op dat moment sta, door aan de medewerker van de serviceafdeling. Hij of zij neemt vervolgens de bediening van de automaat over waardoor ik gewoon mijn producten kan kopen.

Mijn idee is om dit systeem één op één over te nemen voor de pinautomaten, maar met een paar aanpassingen. Zo kan ik me inbeelden dat elke bank een eigen serviceafdeling wil oprichten met het oog op de eigen dienstverlening. Aangezien de pinautomaten een stuk minder opties hebben dan de kaartautomaten van de spoorwegen, zou dit geautomatiseerd kunnen worden met vooraf ingesproken teksten.

Omdat privacy en beveiliging op deze manier ter discussie kunnen komen, stel ik daarnaast twee grote wijzigingen voor. Het telefoonnummer van de serviceafdeling blijft gewoon in reliëf en braille op de automaat staan, maar het unieke nummer van de automaat zelf laat ik weg. In plaats hiervan krijgt de gebruiker, na het bellen, een uniek nummer dat ingevuld moet worden op de pinautomaat. In verband met de klantvriendelijkheid zou het fijn zijn als dit nummer niet te lang is. Door dit nummer in te toetsen ontstaat er een verbinding waardoor de gebruiker instructies hoort via de telefoon.

Een tweede veiligheidsmaatregel is dat de gebruiker de automaat zelf bedient door gebruik te blijven maken van de akkoord-, correctie-, afbreek- en cijfertoetsen die aanwezig zijn op de pinautomaat. Hiermee bevestigt de gebruiker zelf gebruik te maken van de automaat. Het voorkomt bovendien dat kwaadwillende mensen de automaat vanaf een andere locatie kunnen overnemen.

Op deze manier hoeft er dus geen extra hardware op de pinautomaten geïnstalleerd te worden en hangt er ook niks aan dat eventueel gesloopt kan worden. Omdat het goedkoop is, is het bovendien makkelijker en aantrekkelijker om echt elke pinautomaat aan te passen. Los daarvan kan iemand, met zowel een visuele als auditieve beperking, gebruik maken van zijn of haar eigen hoortoestel. Het volume hoeft dan niet aangepast te worden. Het laatste argument voor deze oplossing is dat iedereen op deze manier gebruik kan maken van elke pinautomaat.

Kortom, ik geloof dat ik hier een relatief simpele oplossing heb voor het toegankelijk maken van pinautomaten. Laten we alsjeblieft niet opnieuw geld verspillen aan overbodige hardware.

Lees ook: